Przedstawiamy Wam krótki słowniczek ultimate frisbee. Pojęcia i zapożyczenia wykorzystywane na boisku, które często mają bardzo ważne znaczenie i funkcje.
Niektóre pojęcia mają podlinkowane strony, gdzie możecie dowiedzieć się o nich więcej. Pogrubione słowa oznaczają, że dane pojęcie ma definicje w naszym słowniku.
- Backhand – jeden z podstawowych rzutów
- Break – rzut na stronę zamkniętą; znaczy również przełamanie ataku przeciwnika (punkt zdobyty zaczynając w obronie)
- Brake side – strona zamknięta, część boiska broniona przez markującego (markera)
- Brick – punkt na boisku (18m przed strefą) z którego drużyna może rozpocząć grę w ataku po wyrzuceniu pulla na out. Zawodnik biorący punkt brick musi zasygnalizować ruch podniesioną ręką.
- Cut – zmiana kierunku biegu z elementem dynamicznego zwrotu celem zgubienia obrońcy i złapania dysku.
- Cutowanie – bieganie ze zmianami kierunku w celu zmylenia obrońcy i otwarcia przestrzeni na rzut;
- Cutter – wybiegający/łapiący dysk, z reguły wybiegana osoba, często zdobywająca punkty;
- Czyszczenie – robienie przestrzeni do wbiegania dla osób z drużyny, szybkie uciekanie z przestrzeni boiska i powrót do stacka celem zrobienia miejsca na cuty innych członków drużyny.
- Deep – przestrzeń za stackiem aż po linię końcową boiska
- Deep cut – urwanie obrońcy, długi sprint do strefy końcowej boiska celem zdobycia punktu (przestrzeń deep)
- Drill – ćwiczenie boiskowe, zawierające elementy gry często wykonywany przed meczami lub na treningach.
- Dump/Dump pass – z reguły krótkie podanie do tyłu, którego celem jest zresetowanie liczenia.
- End zone – końcowa strefa boiska, w której zdobywamy punkty. To również taktyka gry w bliskiej odległości od strefy końcowej.
- Fejk/Fake – imitacja rzutu celem zgubienia/wytrącenia obrońcy (markera). Fejk może również służyć jako sygnał dla cuttera, że jego oferta jest spalona (tzw. „pump fake”)
- Flick – inna nazwa forehandu.
- Force (wymuszenie) –wymuszanie rzutów na ustaloną stronę poprzez odpowiednie markowanie. (np. force backhand – wymusza rzut backhand, odcina forehand)
(potrzebne w obronie, więcej o tym w Podstawach Ultimate) - Forehand –jeden z podstawowych rzutów
- Gainer – dłuższe podanie na in-cut zdobywające metry, przesuwające dysk w stronę atakowanej zony
- Greatest – efektowny wyrzut dysku z powietrza w momencie wyskoczenia ze strefy boiska. Gracz musi złapać dysk i w powietrzu wrzucić na boisko celem uniknięcia straty.
- Handler – rozgrywający, z reguły osoba posiadająca bardzo duży wachlarz rzutów
- Huck – długi rzut, który może od razu przynieść punkt, lub przenieść grę znacząco do przodu
- Incut – cut który polega na urwaniu i biegnięciu do dysku celem złapaniu go w pełnym biegu i zdobycia kilku/kilkudziesięciu metrów boiska. Przeciwieństwo deep cut.
- Layout – rzut po dysk, efektowny pad dzięki któremu można zachować posiadanie dysku, zdobyć punkt, lub zbić dysk w obronie (layout D).
- Marker – obrońca osoby z dyskiem, uniemożliwiający podania do przodu, lub w daną przestrzeń na boisku – odlicza 10 sekund
- Noga piwotowa – to noga która nie może być odrywana podczas rzutu, a gracz może jedynie obracać się na niej piwotując tak jak w koszykówce.
- Offside (spalony) – przekroczenie linii początku strefy przez zawodników przed wyrzuceniem pulla.
- Oferta – to wybiegnięcie po dysk. Nie wiadomo czy handler “przyjmie ofertę”, tzn. czy rzuci dysk w naszą stronę. Dlatego, jeśli oferta nie zostaje przyjęta (patrz fejk), należy zmienić kierunek wybiegnięcia i wyczyścić.
- Open side – strona otwarta, część boiska na którą rzut wymusza markujący swoim forcem.
- Outcut – tak samo jak deep cut, polega na urwaniu się swojemu obrońcy i długi sprint do strefy punktowej celem złapania długiego rzutu.
- Overhead – rzut z nad głowy (hammer, scoober).
- Pick – zabiegnięcie drogi obrońcy. W ultimate nie ma zasłon, i jeżeli ktoś zabiegnie obrońcy który aktywnie kryje swojego zawodnika drogę, to ten może użyć komendy Pick (więcej w przepisach Ultimate).
- Pivot – krok, który można wykonywać trzymając dysk w rękach (podobnie jak w koszykówce). Poruszać może się tylko jedna (wybrana) noga, druga musi tkwić w miejscu w tzw. punkcie piwotowym.
- Pouch – często komendę tą krzyczą osoby, które na boisku nie są przez nikogo kryte. To również zagranie w obronie polegające na odpuszczeniu krycia swojego zawodnika celem obrony innych graczy lub przestrzeni na boisku.
- Power Position – odebranie krótkiego szybkiego podania dzięki któremu możemy rzucić prawie wszystko w szczególności hucka bez obrońcy, z zachowaniem płynnego ruchu.
- Push Pass – podanie na małą odległość, polegające na wypchnięciu dysku z rotacją.
- Pull – długi wyrzut obrony rozpoczynający punkt i grę.
- Pump fake – to fake którego głównym przesłaniem jest informacja dla cuttera, że jego oferta jest spalona lub przykryta.
- Sideline – linia boczna, ale również potocznie gracze którzy nie są aktualnie na boisku, a pomagają swoim i dopingują ich podczas punktu.
- SKY – złapanie dysku wysoko w powietrzu.
- Stack – formacja ataku, polegająca na skupieniu w danej przestrzeni cutterów, celem wykreowania odpowiedniego miejsca do cutowania i stworzenia przestrzeni na boisku. Wyróżniamy różne formy stacka, a jest on elementarną częścią dobrej gry ofensywnej.
- Travel– błąd kroków (więcej w przepisach Ultimate)
- UP! – głośny sygnał/ krzyk oznaczający wyrzucenie dysku i to, że dysk znajduje się w powietrzu.
- Zona / Zone Deffence– jedna z taktyk obrony polegająca na obronie strefowej (jak w koszykówce), również potocznie strefa punktowa boiska.