Z pasji do ultimate frisbee!

"When a ball dreams, it dreams it's a frisbee" - Stancil Johnson

Słownik pojęć Ultimate Frisbee

Przedstawiamy Wam krótki słowniczek ultimate frisbee. Pojęcia i zapożyczenia wykorzystywane na boisku, które często mają bardzo ważne znaczenie i funkcje.

Niektóre pojęcia mają podlinkowane strony, gdzie możecie dowiedzieć się o nich więcej. Pogrubione słowa oznaczają, że dane pojęcie ma definicje w naszym słowniku.

  • Backhand – jeden z podstawowych rzutów
  • Break – rzut na stronę zamkniętą; znaczy również przełamanie ataku przeciwnika (punkt zdobyty zaczynając w obronie)
  • Brake side – strona zamknięta, część boiska broniona przez markującego (markera)
  • Brick – punkt na boisku (18m przed strefą) z którego drużyna może rozpocząć grę w ataku po wyrzuceniu pulla na out. Zawodnik biorący punkt brick musi zasygnalizować ruch podniesioną ręką.
  • Cut – zmiana kierunku biegu z elementem dynamicznego zwrotu celem zgubienia obrońcy i złapania dysku.
  • Cutowanie – bieganie ze zmianami kierunku w celu zmylenia obrońcy i otwarcia przestrzeni na rzut;
  • Cutter – wybiegający/łapiący dysk, z reguły wybiegana osoba, często zdobywająca punkty;
  • Czyszczenie – robienie przestrzeni do wbiegania dla osób z drużyny, szybkie uciekanie z przestrzeni boiska i powrót do stacka celem zrobienia miejsca na cuty innych członków drużyny.
  • Deep – przestrzeń za stackiem aż po linię końcową boiska
  • Deep cut – urwanie obrońcy, długi sprint do strefy końcowej boiska celem zdobycia punktu (przestrzeń deep)
  • Drill – ćwiczenie boiskowe, zawierające elementy gry często wykonywany przed meczami lub na treningach.
  • Dump/Dump pass – z reguły krótkie podanie do tyłu, którego celem jest zresetowanie liczenia.
  • End zone – końcowa strefa boiska, w której zdobywamy punkty. To również taktyka gry w bliskiej odległości od strefy końcowej.
  • Fejk/Fake – imitacja rzutu celem zgubienia/wytrącenia obrońcy (markera). Fejk może również służyć jako sygnał dla cuttera, że jego oferta jest spalona (tzw. „pump fake”)
  • Flick – inna nazwa forehandu.
  • Force (wymuszenie) –wymuszanie rzutów na ustaloną stronę poprzez odpowiednie markowanie. (np. force backhand – wymusza rzut backhand, odcina forehand)
    (potrzebne w obronie, więcej o tym w Podstawach Ultimate)
  • Forehand –jeden z podstawowych rzutów
  • Gainer – dłuższe podanie na in-cut zdobywające metry, przesuwające dysk w stronę atakowanej zony
  • Greatest – efektowny wyrzut dysku z powietrza w momencie wyskoczenia ze strefy boiska. Gracz musi złapać dysk i w powietrzu wrzucić na boisko celem uniknięcia straty.
  • Handler – rozgrywający, z reguły osoba posiadająca bardzo duży wachlarz rzutów
  • Huck – długi rzut, który może od razu przynieść punkt, lub przenieść grę znacząco do przodu
  • Incut cut który polega na urwaniu i biegnięciu do dysku celem złapaniu go w pełnym biegu i zdobycia kilku/kilkudziesięciu metrów boiska. Przeciwieństwo deep cut.
  • Layout – rzut po dysk, efektowny pad dzięki któremu można zachować posiadanie dysku, zdobyć punkt, lub zbić dysk w obronie (layout D).
  • Marker – obrońca osoby z dyskiem, uniemożliwiający podania do przodu, lub w daną przestrzeń na boisku – odlicza 10 sekund
  • Noga piwotowa – to noga która nie może być odrywana podczas rzutu, a gracz może jedynie obracać się na niej piwotując tak jak w koszykówce.
  • Offside (spalony) – przekroczenie linii początku strefy przez zawodników przed wyrzuceniem pulla.
  • Oferta – to wybiegnięcie po dysk. Nie wiadomo czy handler “przyjmie ofertę”, tzn. czy rzuci dysk w naszą stronę. Dlatego, jeśli oferta nie zostaje przyjęta (patrz fejk), należy zmienić kierunek wybiegnięcia i wyczyścić.
  • Open side – strona otwarta, część boiska na którą rzut wymusza markujący swoim forcem.
  • Outcut – tak samo jak deep cut, polega na urwaniu się swojemu obrońcy i długi sprint do strefy punktowej celem złapania długiego rzutu.
  • Overhead – rzut z nad głowy (hammer, scoober).
  • Pick – zabiegnięcie drogi obrońcy. W ultimate nie ma zasłon, i jeżeli ktoś zabiegnie obrońcy który aktywnie kryje swojego zawodnika drogę, to ten może użyć komendy Pick (więcej w przepisach Ultimate).
  • Pivot krok, który można wykonywać trzymając dysk w rękach (podobnie jak w koszykówce). Poruszać może się tylko jedna (wybrana) noga, druga musi tkwić w miejscu w tzw. punkcie piwotowym.
  • Pouch  – często komendę tą krzyczą osoby, które na boisku nie są przez nikogo kryte. To również zagranie w obronie polegające na odpuszczeniu krycia swojego zawodnika celem obrony innych graczy lub przestrzeni na boisku.
  • Power Position – odebranie krótkiego szybkiego podania dzięki któremu możemy rzucić prawie wszystko w szczególności hucka bez obrońcy, z zachowaniem płynnego ruchu.
  • Push Pass – podanie na małą odległość, polegające na wypchnięciu dysku z rotacją.
  • Pull – długi wyrzut obrony rozpoczynający punkt i grę.
  • Pump fake – to fake którego głównym przesłaniem jest informacja dla cuttera, że jego oferta jest spalona lub przykryta.
  • Sideline – linia boczna, ale również potocznie gracze którzy nie są aktualnie na boisku, a pomagają swoim i dopingują ich podczas punktu.
  • SKY – złapanie dysku wysoko w powietrzu.
  • Stack – formacja ataku, polegająca na skupieniu w danej przestrzeni cutterów, celem wykreowania odpowiedniego miejsca do cutowania i stworzenia przestrzeni na boisku. Wyróżniamy różne formy stacka, a jest on elementarną częścią dobrej gry ofensywnej.
  • Travel– błąd kroków (więcej w przepisach Ultimate)
  • UP! – głośny sygnał/ krzyk oznaczający wyrzucenie dysku i to, że dysk znajduje się w powietrzu.
  • Zona / Zone Deffence– jedna z taktyk obrony polegająca na obronie strefowej (jak w koszykówce), również potocznie strefa punktowa boiska.

Partnerzy

Kontakt

E-mail: kontakt@ultizone.pl

O NAS

@2024 Ł.Dobranowski UltiZone.pl / Since 2017 / Z pasji do ultimate frisbee!